segunda-feira, 23 de julho de 2007

Vol 3054

Em sento obligat a parlar de l'accident succeït la setmana passada, ja no només per la tragèdia en sí, de sobres coneguda, sinó pel circ que s'està muntant sempre que en aquest país ha de sortir un responsable.

Com ja tothom sap, el vol 3054 de la companyia TAM va sortir de Porto Alegre en direcció São Paulo, on va aterrar cap a les 7 de la tarda hora brasilera. Va començar a aterrar de manera normal, així que ja van donar ordre d'aterrar al següent vol, però inexplicablement, el pilot va voler tonar-se a enlairar degut a que no va poder frenar lo suficient, degut a la pista amb excés d'aigua o per falla mecánica i el resultat es de sobres conegut, uns 200 morts en la pitjor tragèdia del país.

En els dies següents, les autoritats havien desaparegut del mapa, no va ser fins al quart dia que Lula va dignar-se a fer un discurs a la nació. Durant aquest temps, ni tan sols s'ha apropat al lloc dels fets o ha anat a donar les condolències als familiars. Ni tampoc cap ministre. Només sortien notícies del recompte de víctimes i només el governador de l'Estat de Sao Paulo i l'alcalde de la ciutat han fet declaracions, encara que crec que tampoc han fet acte de presència.

L'accident ve precedit per innumerables avisos tant de controladors com de pilots que es queixaven de l'excés de tránsit, de les males conmunicacions, de la pista i el seu estat, etc i a més amb alguns avisos anteriors en què alguns avions ja havien derrapat.

Veurem en que queden les mesures anunciades per Lula, que dies abans anunciava que no es podia fer un altre aeroport a la ciutat perque no hi havia diners. Les investigacions portaràn temps, les quatre que es van obrir per l'accident del vol que va caure a l'Amazones fa deu mesos només ha sortit un informe preliminar que carrega les culpes als sistemes d'alerta dels dos avions. Algú ja ha dit que les investigacions per el darrer accident podrien durar dos anys.

Un dels moments més patètics ha estat quan la TAM ha reconegut que l'avió tenia un problema en una turbina i que els assesors de Lula han celebrat de manera esperpéntica, com si el seu equip hagués marcat un gol. Per entendre el gest, unir una mà tancada amb el palmell de l'altre significa "que et follin" o "jodete".

Per sort un 43% dels habitants de São Paulo o paulistanos creu que Lula ha portat la crisi "malament o molt malament" i un 36% "regular", i entre març i ara un 29% considera que el govern Lula és péssim. Això crec que és una bona notícia, tot i ser insuficient donada la passivitat del brasiler en temes polítics.

Segons el que em va explicar la secretària, aquesta tragèdia ha suposat un cop molt fort per a la societat brasilera, que tot i que sofreix una violència constant "no estem acostumats a grans tragèdies com passa a Espanya amb el terrorisme, aquí ens va saber molt de greu l'atemptat del 11M" encara que no creuen que la cosa canvïi gaire, donat que no confien en el govern ni en l'Estat que segons ella "només serveix per emplenar les butxaques dels polítics". Amb aquest panorama, s'entén la passivitat de la societat brasilera que per una part ja li va bé aquest esquema (clase alta), una gran part o no hi entén o li porta fluixa perque tenen altres problemes (clase baixa) i la classe mitja que té educació i que tindria que protestar i fer sentir la seva veu es una minoria tan ridícula que no pot fer res davant la majoria.

Recull de notícies sobre l'accident a la Folha

PD: Aquest cap de setmana la cosa s'ha tornat a liar ja que un radar de Manaus ha deixat l'espai aeri del nord del país sense comunicació degut a un fallo eléctric. El fet ha provocat retards a tot el país en efecte dominó i alguns vols provinents dels EEUU han tornat al seu origen ja que les companyies s'ha negat a sobrevolar l'Amazones a cegues. No es només Congonhas que necessita inversions, el sistema sencer fa aigües pertot arreu.

PD2: Última hora, la construcció d'un hotel d'11 plantes i 50 metres d'altura a 600 metres del començament de la pista d'aterratge de Congonhas reobre el debat de la concessió de permisos de construcció al voltant de l'aeroport. Curiós que primer Aeronáutica denegués el permís i després li concedís, calers pel mig, nah! Consideracions a tenir en compte: la comoditat dels clients pel soroll dels avions. La seguretat dels avions no cal tenir-la en compte susposo que perquè poden maniobrar entre els edificis i les nou gasolineres próximes a l'aeroport.

Nenhum comentário: